کپی شد!
انواع موتور سیکلت ها
موتور سیکلت یک وسیله ی نقلیه دو یا سه چرخ است که نیروی خود را از یک موتور درون سوز می گیرد و در مدل های جدیدتر ممکن است
از موتور برقی استفاده کند. همان طور که از نام این کالا مشخص است یکی از مهم ترین بخش های موتور سیکلت، موتور آن است.
موتور ها وظیفه تولید نیرو را بر عهده دارند و اصولا بیشتر موتور ها بنزینی و از نوع احتراق داخلی هستند .
کارایی موتوره موتور سیکلت این که از بنزینی که می سوزاند ،چه مقدارش باعث حرکت چرخ ها می شود و چه مقدارش هدر می رود مثل گرما و صدا .
موتور هیچ وقت همه ی انرژی بنزین را به حرکت تبدیل نمیکند ،
بخشی از آن همیشه از بین می رود. در ادامه این مطلب با من همراه باشید برای برسی این موضوع :
1.راندمان حرارتی
در موتور سیکلت های بنزینی تنها حدود 20 تا 30 درصد انرژی سوخت باعث حرکت می شود .
بقیه انرژی به صورت گرما از اگزوز ، بدنه موتور و سیستم خنک کننده خارج می شود و هدر می رود .
2. راندمان مکانیکی
حتی همان انرژی مکانیکی تولید شده هم کامل به چرخ ها نمی رسد . اصطکاک در گیربکس، زنجیر، تسمه و یاتاقان ها بخشی از آن را کم میکند .
در یک موتور سالم این راندمان معمولا بین 85 تا 95 درصد است.
3.چه چیزهایی روی کارایی موتور اثر دارند؟
حجم موتور : موتورهای کوچکتر بنزین کمتری می سوزانند، اما چون دور بالاتری دارند، همیشه بیشترین راندمان را ندارند.
نوع سوخت رسانی : موتور های انژکتوری مصرف کمتری دارند و بهتر از کاربراتوری ها کار می کنند.
نسبت تراکم : هر چه تراکم بالاتر باشد ، راندمان بیشتر می شود، ولی نیاز به بنزین با اکتان بالاتر دارد.
وضعیت فنی : تمیز بودن فیلتر هوا ، سالم بودن شمع و استفاده از روغن مناسب راندمان را بهتر می کند .
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد ،موتور سیکلت های برقی بازده خیلی بالاتری دارند
حدود 85 تا 90 درصد انرژی برق مستقیما به حرکت تبدیل می شود.
موتور های برقی دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند تا چرخ های موتور سیکلت بچرخند .
بر خلاف موتور های بنزینی هیچ احتراقی درون آن اتفاق نمی افتد و این باعث میشود راندمان بالاتر , صدای کمتر و آلودگی کمتری داشته باشد.
موتورهای برقی از چند ساختار اصلی درست می شوند که درموارد زیر درباره با این ساختار توضیح خواهیم داد.
انواع موتور سیکلت ها
ساختار اصلی :
1.استاتور : کار اصلی آن ایجاد میدان مغناطیسی است .
2.روتور : این بخش متحرک که در اثر میدان مغناطیسی می چرخد و باعث حرکت چرخ ها می شود .
3.کنترلر: جریان و ولتاژ ورودی به موتور را مدیریت می کند تا سرعت و و گشتاور کنترل شود .
4. منبع انرژی: انرژی الکتریکی را ذخیره و به موتور می دهد .
مزایای موتور برقی نسبت به موتور بنزینی :
- راندمان بسیار بالاتر 85 تا 90 درصد در مقابل 20 تا 30 درصد
- بدون نیاز به بنزین ، روغن کاری مداوم و سرویس های پیچیده .
- صدای بسیار کم و بدون آلایندگی مستقیم
- گشتاور لحظه ای بالا شتاب سریع تر
معایب و محدودیت ها :
- وابستگی به باتری در زمان شارژ، طول عمر ، هزینه تعویض
- برد محدود نسبت به سوخت فسیلی
- قیمت اولیه بالاتر در بسیاری از مدل ها
موتور سیکلت ها براساس نوع موتور به چند دسته اصلی تقسیم می شوند .این دسته بندی هم از نظر سوخت و انرژی و هم از نظر
ساختار فنی انجام میشود .
انواع موتور سیکلت ها
1.از نظر نوع سوخت و منبع انرژی
موتور های بنزینی درون سوز: رایج ترین نوع ، با احتراق بنزین در سیلندر کار می کنند .
موتور های دیزلی : کمیاب در موتورسیکلت ها ، اما گشتاوربالا و مصرف کمتر دارند.
موتور های گازسوز: مصرف سوخت ارزان تر و آلودگی کمتر،ولی قدرت کمتر و نیاز به مخزن .
موتور های برقی : بدون احتراق ، بی صدا و با راندمان بالا.
هیبریدی : ترکیب موتور بنزینی و برقی ،نادرولی در حال توسعه.
2.از نظر تعداد و آرایش سیلندر
تک سیلندر
دو سیلندر
سه سیلندر
چهار سیلندر
شش سیلندر و حتی هشت سیلندر در مدل های خاص و سنگین .
3. از نظر نحوه خنک کاری
هوا خنک
روغن خنک
آب خنک
4. از نظر طراحی موتور
موتور های دوزمانه :سبک تر ،قدرت بالا در حجم کم ،ولی مصرف و آلودگی بیشتر. موتورسیکلت ها انواع مختلفی دارند ،
که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند . در ادامه دسته بندی اصلی انواع موتور سیکلت ها را توضیح می دهم:
1.اسکوتر
وزن کم ،موتود چوچک ،گیربکس اتوماتیک، جای پا تخت ،استفاده شهری ،راحتی در ترافیک ، مصرف سوخت پایین
نمونه ها: هوندا کلیک ، وسپاه
انواع موتور سیکلت ها
2. موتور شهری یا استاندارد
طراحی ساده ،نشستن راحت ، فرمان صاف، قدرت متوسط، استفاده ،قدرت متوسط استفاده روزمره ، مناسب برای تازه کار ها .
3.اسپرت
موتور قوی 600 تا 1000 سیسی یا بیشتر ، آیرودینامیک ، سرعت و شتاب بالا ، نشستن خمیده .رانندگی سریع در جاده ، مسابقات
4.تورینگ
بزرگ و سنگین، صندلی راحت، باک بزرگ ، امکانات زیاد، سیستم صوتی، صندوق عقب سفر های طولانی ، راحتی بالا.
هوندا گلد وینگ
5.کروزر
موتور حجیم ،صدای بم ، طراحی کلاسیک ، زوایای خوابیده ،رانندگی آرام و طولانی
هارلی دیویدسون
6. آف رود تریل
وزن سبک ،کمک فنر بلند، تایر های عاج دار ، مسیر های خاکی و ناهموار
انواع موتور سیکلت ها
7. دوکاره
ترکیب جاده ای و خاکی ، مخزن بزرگ ، توان پیمایش بالا ، سفر در جاده و مسیر های خارج از جاده
نمونه موتور : BMW GS . KTM Adventure
8.مینی بایک و پیت بایک
کوچک ، سبک ، موتور کم حجم
تفریحی و آموزشی
نمونه موتور : Gromهیوندا
حجم موتور یکی از مهم ترین عوامل در تعیین عملکرد یک موتورسیکلت است.
این ویژگی با واحد سی سی یا همان سانتی متر مکعب اندازه گیری می شود و نشان دهنده حجم جا به جایی سیلندر یا سیلندر های موتور است .
به عبارت ساده تر ، هر چه عدد سی سی بالاتر باشد ، قدرت موتور بیشتر خواهد بود.
درادامه با دسته بندی های رایج موتورها بر اساس حجم موتور آشنا میشویم :
1:موتور های کم حجم 50 تا 125 سی سی
. ویژگی : سبک ، مصرف سوخت پایین ، قدرت محدود
.مناسب برای :افراد تازه کار ، رفت و آمدهای شهری تردد روزانه
.نمونه ها : هوندا کلیک ، وسپا 125، انواع اسکوتر
2: موتور های با حجم متوسط 150 تا 250 سی سی
ویژگی ها : عملکرد بهتر نسبت به مدل های کم حجم ، مناسب برای استفاده ترکیبی داخل و خارج شهر
. مناسب برای : موتور سواران شهری ، نیمه حرفه ای ها
.نمونه ها: پالس 220 ، یاماها 250 اف زد
3.موتور های نیمه سنگین 300تا 500 سی سی
ویژگی ها : قدرت و شتاب بیشتر ، مناسب برای مسیرهای طولانی تر بدون از دست دادن کنترل
. مناسب برای : سفرهای میان راهی ، مدل های اسپرت
مثال : کاوازاکی نینجا 400، هوندا 500
4.موتور های سنگین
600 تا 1000 سی سی
.ویژگی ها : شتاب و قدرت بالا، نیاز به مهارت و تجربه بیشتر در رانندگی
. مناسب برای: موتورهای اسپرت حرفه ای ، کروزر ها
. نمونه ها : یاماها آر 6،کاوازاکی، هارلی دیویدسون
5.موتور های فوق سنگین:
. ویژگی ها : نهایت قدرت و گشتاور ، برای تورینگ یا مسابقه
.مناسب برای : سفرهای طولانی یا استفاده در پیست
.مثال : هوندا
نکته مهم : هر چه حجم موتور بالاتر باشد ، قدرت وشتاب بیشتر، مصرف سوخت بالاتر ،
هزینه نگهداری و بیمه بیشتر کنترل سخت تر برای افراد تازه کار . موتور های سیکلت دنیایی متنوع از هیجانات و حتی رعب و وحشت است
که این هیجانات برای خیلی از دوستان ارزشمند است . موتور دوستان برترس خود قلبه کرده و هیجان آن را به هر چیزی ترجیح میدهند ،
اما دقت کنید هر موتوری باید مناسب به کارایی که برای شما دارد . از اسکوترهای کوچک داخل شهری گرفته تا موتور های قدرتمند اسپرت
و تورینگ های فوق سنگین هر دسته ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارد.
فراموش نکنید انتخاب صحیح موتور سیکلت
باید بر اساس فاکتور هایی چون : حجم موتور سی سی , نوع استفاده شهری ، مسافرتی ، مسابقه ای میزان تجربه و مهارت فرد.
و شرایط نگهداری و مصرف سوخت صورت گیرد.
با شناخت بهتر از انواع موتورهای سیکلت و حجم موتور آنها ، می توان تصمیمی آگاهانه و هوشمندانه گرفت و از تجربه ی رانندگی ، نهایت لذت و ایمنی را برد .
ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودین، برای خواندن مقالات بیشتر و کلی اطلاغات جذاب دیگر فقط کافیه روی کلمه وبلاگ کلیک کنید.
چند روش حمل و نقل

پشتیبانی تمام وقت

هفت روز زمان تست

اسنپ پی و زرینپال